Acasa
Despre noi
Intrebari frecvente
Cont Client
Contact

12 septembrie - Preasfantul Nume al Mariei

12 septembrie - Preasfantul Nume al Mariei
Preasfantul nume al Mariei 12 septembrie – comemorare facultativa Sarbatorirea sfantului nume al Mariei a fost stabilita la Roma in anul 1513, pentru o dieceza din Spania, Cuenca. Interzisa de sf. Pius al V-lea, a fost reluata de Sixt al V-lea si extinsa in 1671 la Regatul Napoli si Milano. La 12 septembrie 1683, in urma victoriei lui Ioan al III-lea Sobieski si a polonezilor sai impotriva turcilor care asediau Viena si reprezentau o amenintare pentru crestinism, Fericitul Inocentiu al XI-lea, ca o aducere de multumire, extinde aceasta sarbatoare la Biserica universala si fixeaza ca data duminica din octava Craciunului. Sfantul parinte papa Pius al X-lea o muta la data de 12 septembrie. Martirologiul roman: Preasfantul nume al Fericitei Fecioare Maria: in aceasta zi se comemoreaza iubirea inefabila a Maicii lui Dumnezeu pentru preasfantul sau Fiu si este propusa crestinilor figura Maicii Mantuitorului pentru a fi invocata cu devotament. In istoria exegezei au existat mai multe interpretari cu privire la semnificatia numelui Mariei: 1) „TRISTETE” Aceasta semnificatie a fost data de unii rabini care considera numele un derivat din MIRYAM, avand radacina MRR = ceea ce in ebraica inseamna „a fi iubit”. Acesti rabini sustin ca Maria, sora lui Moise, a primit acest nume deoarece, la nasterea acesteia, faraonul a decis sa faca viata israelitilor grea, trista si decide sa ucida toti copiii evrei. Aceasta interpretare poate fi acceptata de crestini daca ne gandim cata durere si amaraciune a suferit Maria pe drumul crucii: [Lam. 1,12] Voi toti care treceti pe cale, priviti si vedeti daca exista o durere ca durerea mea ... Pe langa diavol, a carui figura este reprezentata de faraon, este o provocare si pentru semintia femeii, facand trista viata celor devotati Mariei care nu se tem de nimic, fiind ocrotiti de Regina lor. 2) „INVATATOARE SI STAPANA MARII” Conform acestei interpretari, numele Mariei provine de la MOREH (in evreiasca Invatatoare-Doamna) + YAM (= mare): la fel cum Maria, sora lui Moise, a fost invatatoarea femeilor evreice, in momentul traversarii Marii Rosii si pentru Cantecul de victorie (cf Es 15,20), tot astfel „Maria este Invatatoarea si Stapana marii acestui secol, care ne face sa traversam aceasta mare conducandu-ne la cer” (Sf. Ambrozie, Exhort. ad Virgines) Alti autori antici care sugereaza aceasta interpretare: Filon, Sf. Ieronim, Sf. Epifanie. Aceasta paralela tipologica intre Maria – sora lui Moise si Maria – Maica Domnului este preluata de la Sf. Augustin care o numeste pe Maria „cantareata la timpan a noastra” (Maria, sora lui Moise, este cantareata la timpan a evreilor, iar Sf. Maria este cantareata la timpan a noastra, adica a crestinilor: cantecul lui Moise din noul testament ar fi Magnificat, cantat chiar de Maria: aceasta interpretare este sustinuta astazi de P. Le Deaut, unul dintre cei mai mari cunoscatori ai literaturii targumice si ebraice in general: conform acestui autor, sf. Luca ar fi facut acest paralelism in mod voluntar. 3) „CEA CARE LUMINEAZA, STEAUA MARII” Conform acestei interpretari, numele Maria ar deriva din: prefixul M + 'OR (ebr.= lumina) + YAM (= mare): sf. Grigore Taumaturgul, sf. Isidor, sf. Ieronim (impreuna cu interpretarea precendenta) Unii autori sustin ca, in realitate, sf. Ieronim nu ar fi interpretat numele ca „steaua marii”, ci „stilla maris”, adica picatura din mare. Prezenta radacinii „mare” in numele Maria ha condus la diferite interpretari si/sau comparatii intre Maria si „mare”: Pietro di Celles (+1183) Maria = „mare de haruri”: de aici, Montfort afirma: „Dzeu Tatal a adunat toate apele si le-a numit mare, a adunat toate harurile si le-a numit Maria” (Vera Devozione, 23). Cohelet 1,7: „Toate raurile se varsa in mare”; Sf. Bonaventura afirma ca toate harurile (= toate raurile) primite de ingeri, apostoli, martiri, confesori, fecioare, s-au „varsat” in Maria, marea de haruri. Sf. Brigita: „iata de ce numele Maria este suav pentru ingeri si cumplit pentru demoni” ------------- Ave maris stella, Dei Mater alma, atque semper virgo, felix coeli porta... Acest imn pare o meditatie asupra numelui Maria, in comparatie cu Maria, sora lui Moise: „Ave maris stella” (cf semnificatiei 3); „Dei Mater ALMA atque semper virgo”: Maria, sora lui Moise, este numita in Exod 2,8, `ALMAH = „fecioara” si, din punct de vedere etimologic, „ascunsa”; „felix coeli porta”, adica „invatatoarea marii” acestui secol, pe care Ea ne face sa o traversam (cf. semnificatiei 2) --------------- 4) PLOAIE LA TIMP POTRIVIT Conform acestei interpretari, numele Maria ar proveni de la MOREH (ebr. PLOAIE LA TIMP POTRIVIT) Maria este considerata Cea care trimite din cer o „ploaie de haruri” si „ploaie de haruri ea insasi”. Aceasta interpretare, pe care C. A Lapide o atribuie lui Pagninus, este preluata partial de sf. Luis de Montfort in Preghiera Infuocata: comentand Ps. 67:10 „pluviam voluntariam elevasti Deus, hereditatem tuam laborantem tu confortasti” (O ploaie din belsug ai pregatit, Doamne, ca mostenire), Montfort spune: „[P.I. 20] Ce este Doamne aceasta ploaie din belsug pe care ai pregatit-o si ales-o pentru a reinsufleti mostenirea ta istovita? Nu sunt oare acesti sfinti misionari, fiii Mariei, aleasa Ta, pe care trebuie sa-i alegi si sa-i aduni pentru binele Bisericii tale, atat de slabita si patata de pacatele fiilor sai?” Maria, ploaie de haruri, va pregati si va trimite pe pamant o ploaie de misionari 5) INALTIME Conform acestei interpretari, numele Maria provine de la MAROM (ebr. INALTIME, EXCELSIS): in sprijinul acestei ipoteze se afla Caninius (dintre autorii antici) si VOGT (dintre autorii moderni), in special in urma recentelor descoperiri a textelor ugaritice care au permis intelegerea multor radacini ebraice. Luca 1:78 per viscera misericordiae Dei nostri in quibus visitavit nos oriens EX ALTO Acest verset, in baza textului grec si a retroversiunii in ebraica, poate fi tradus astfel: Ne-a vizitat ca un soare care rasare: Cristos este soarele care rasare, care vine din inaltime (Tatal) sau ne-a vizitat un soare ce rasare „din inaltime” = de la Maria *** Dintre toate aceste ipoteze, care este cea corecta? Poate providenta ne-a lasat in dubiu pentru ca, in numele Maria, sa putem identifica simultan toate semnificatiile pe care ni le sugereaza analogia credintei. Autor: Pr. Alfredo Morselli /Traducere si adaptare: www.novena.ro